PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D.
PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D.

Posts:
- Department of Marketing Communication and Public Relations
- Faculty of Social Sciences
- Executive Council of the Dean
- Advisory Council of the Dean
E-mail: rabova@fsv.cuni.cz
Telephone: +420 222 112 268
Rooms: No. H106, Smetanovo nabrezi 6
ResearcherID: Q-3614-2017
ORCID ID: 0000-0001-6970-3511
Since February 2022, Tereza Klabíková Rábová is Vice-Dean for External Relations at the Faculty of Social Sciences, Charles University. She has been a member of the Department of Marketing Communication and Public Relations since 2012, where she serves as an Assistant Professor. Her scholarly work centers on public and media communication by institutions and corporations, discourse analysis, and the evolving language of the media. She is also engaged in the field of science communication, both in theory and in practice. Among her recent contributions is her involvement in the global study Trust in Scientists and Their Role in Society across 68 Countries, published in Nature Human Behaviour (2024), and her role as co-organizer of the Science Communication 360° conference. Tereza earned her Ph.D. in Media and Communication Studies and completed a doctoral research fellowship at EHESS in Paris. She is also a long-standing lecturer in the University of the Third Age program, where she shares her expertise with lifelong learners.
Rok vydání
Monographs
- Bílek M., Klabíková Rábová T., Klinka T., Hlaváčová L., Holanová R., Holubová B., Schneiderová S., Smola L., & Suková Vychopňová K. (2022). Mediální výchova: od teorie k praxi. Univerzita Karlova — Pedagogická fakulta.
- Koudelková P., Strielkowski W., Klabíková Rábová T., Pláteník V., Vošalíková A., Zajíc J., Pištora A., Ryšánková I., Ryška L., Kotrba Š., Gazda I., Čábelková I., & Weill L. (2015). Příležitosti a výzvy v komunikaci církve v 21. století. Karolinum.
Chapters in monographs
- Klabíková Rábová T. (2015). Náboženské motivy v jazyce mediální a marketingové komunikace. Příležitosti a výzvy v komunikaci církve ve 21. století (pp. 9-15).
- Klabíková Rábová T., Schneiderová S., & Janovec L. (2019). Czech Corporate Website Discourse at the Beginning of the 21st Century : Methodological Perspective. Types of Discourse via Applied Research (pp. 17-42).
- Klabíková Rábová T. (2019). Media Discourse of the EU Council Presidency (a Francophone research perspective). Types of Discourse via Applied Research (pp. 132-147).
- Hejlová D., Koudelková P., Ježková T., Schneiderová S., Klabíková Rábová T., & Konrádová M. (2024). Crisis Communication Challenges in Czech Pandemic Education: Recommendations for Strategic Communication in the Public Sector. COMMUNICATION IN UNCERTAIN TIMES: HOW ORGANIZATIONS DEAL WITH ISSUES, RISKS AND CRISES (pp. 109-125).
Articles
- Klabíková Rábová T. (2023). Za profesorem Jiřím Krausem. Slovo a slovesnost, 84(3), 254-256. UT-WOS link
- Rábová T. (2011). Historiografie francouzských médií se zaměřením na 20. století. Komunikace, média, společnost, 1(1), 50-58.
- Rábová T. (2011). K mnohoznačnosti mediálního diskurzu. Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.), 56(3-4), 17-22.
- Klabíková Rábová T. (2014). Reklamní komunikace v časopisech pro ženy: jsou její přesvědčovací prostředky skutečně přesvědčivé?. Didaktické studie, 6(2), 134-150.
- Klabíková Rábová T. (2013). Pragmalingvistický přístup ke studiu mediální a reklamní komunikace. Jazykovědné aktuality, 50(1-2), 4-17.
- Klabíková Rábová T. (2020). Čau lidi! Tady @strakovka aneb k neformálním projevům komunikace institucí veřejné správy. Didaktické studie, 12(2), 64-77.
- Rábová T. (2010). Nová média a sémiotika aneb k současné vědecké reflexi internetu. Jazykovědné aktuality, 47(1-2), 37-46.
- Klabíková Rábová T. (2016). Když se řekne Coca-Cola aneb k tvořivosti v písemných pracích vysokoškolských studentů. Didaktické studie, 8(1), 29-49.
- Hejlová D., Schneiderová S., Klabíková Rábová T., & Kulhánek A. (2021). "Užívání necigaret není bez rizika" aneb Diskurz o zahřívaných tabákových produktech v médiích. Naše řeč, 104(3), 167-183.
- Hejlová D., Schneiderová S., Klabíková Rábová T., & Kulhánek A. (2019). Analysis of Presumed IQOS Influencer Marketing on Instagram in the Czech Republic in 2018-2019. Adiktologie, 19(1), 7-15.
Contributions in the conference proceedings
- Klabíková Rábová T. (2015). O subjektivitě a objektivitě jazyka mediálních textů. Varia XXI : Zborník príspevkov z XXI. kolokvia mladých jazykovedcov (Banská Bystrica – Šachtičky 30. 11. – 2. 12. 2011) (pp. 382-388).
- Klabíková Rábová T. (2014). Konstrukce subjektivity v tištěném mediálním textu. Lingvistika Praha 2014: sborník příspěvků (pp. 1-11).
- Klabíková Rábová T. (2018). Spisovnost a nespisovnost v rámci marketingové komunikace aneb když blbě zadáš PUK, tak seš jantar. Spisovná čeština a jazyková kultura 2018 : příspěvky z mezinárodní konference konané ve dnech 18. a 19. října 2018 na Univerzitě Palackého v Olomouci (pp. 100-117).
- Klabíková Rábová T. (2013). Analýza diskurzu v současné francouzské perspektivě. Lingvistika Praha 2013: sborník příspěvků (pp. nestránkováno).
- Klabíková Rábová T. (2019). Současná reklamština aneb nové trendy v jazyce reklamní a marketingové komunikace. VARIA XXIV : zborník príspevkov z XXIV. kolokvia mladých jazykovedcov (pp. 192-203).
- Klabíková Rábová T. (2015). Marketing communication of SMEs specialized in cosmetic industry in magazines for women. Proceedings of the 3rd International Conference on Strategic Innovative Marketing (IC-SIM 2014) (pp. 48-57). UT-WOS link
- Klabíková Rábová T. (2016). La subjectivité digitale du public et du privé : quelques stratégies de textes électroniques. Médias numériques et communication électronique (pp. 917-927).
- Ježková T., & Klabíková Rábová T. (2021). New in Covid: Variations of Newness in Media Reception of Czech Cultural Events. Marketing Identity: New changes, new challenges (pp. 269-276).
- Hejlová D., Ježková T., Klabíková Rábová T., Konrádová M., Koudelková P., & Schneiderová S. (2022). Engaging Teachers through Effective Communication : Restarting the Government Communication in Education. Reboot: Should Organizations Rediscover Communication with Internal & External Stakeholders? (pp. 193-203).
The overview of the courses taught can be found in SIS.
- Linguistic, Communicative, and Pragmatic Analysis of a Selected Commercial or Non-commercial Entity (including neologisms, stylistic features, etc.)
- The Role, Function, and Forms of Czech vs. Foreign Languages (particularly English) in the strategic communication of brands and institutions (e.g., anglicisation)
- Online and Public Communication of Governmental Bodies and Institutions
- Deformalisation of Public Discourse Illustrated through Marketing Communication
- Persuasive and Discursive Strategies in Online Marketing Communication and Other Media Types
- The Impact of Marketing Communication on the Language System and Communication Practices, including current research into this issue
- Media Representations of Higher Education and University Life, with a focus on campaigns and public perceptions
- 2021–22: VI04000044: Připravenost státu na krizovou strategickou komunikaci: Poučení z COVID-19, team member.
- 2020–22: OPVVV 02_19_076: Výzkum komunikace MŠMT a přímo řízených organizací ve vztahu k různým skupinám stakeholderů, team member.
- 2023: 4EU+/23/F2/11: From Silence to Resilience II: Assessing the Communication of Public Institutions, principal investigator.
- 2024: MA/4EU+/2024/F2/03: Reframing communication in the European public sphere: an interdisciplinary approach, principal investigator.
- 2025: MA/25/F2/0/015: Reframing Digital Europe: AI, Privacy and Public Trust, principal investigator.
Work experience
- Since 2022: Vice-Dean for External Relations, Faculty of Social Sciences, Charles University
- Since 2012: Assistant Professor, Department of Marketing Communication and Public Relations, Institute of Communication Studies and Journalism, Faculty of Social Sciences, Charles University
- 2010–2017: Expert for French Language Education, Centrum pro zjišťování výsledků ve vzdělávání
- 2009–2011: bussines and media consultant, Londa, s. r. o.
- 2006–2008 Distribution Analyst, Renault ČR
Education
- 2014 Ph.D. Faculty of Social Sciences, Charles University (Pragmalinguistic Analysis of Media Text)
- 2009 PhDr. Faculty of Education, Charles University
- 2008 Master Faculty of Education, Charles University
- The language of media and in media context
- Deformalization of public and institutional communication
- Science communication