doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Posts:
- Department of Media Studies
E-mail: irena.reifova@fsv.cuni.cz , reifova@seznam.cz
Telephone: +420 222 112 111
Rooms: No. H105, Smetanovo nabrezi 6
ResearcherID: E-9773-2018
Scopus Author ID: 55817241900
ORCID ID: 0000-0002-2859-9233
Rok vydání
Monographs
- Reifová I., Svatoň Gillárová K., & Pospíšil M. (2006). Slovník kulturálních studií. Portál.
- Schulz W., Reifová I., Končelík J., Hagen L., & Scherer H. (2004). Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum.
- Schulz W., Scherer H., Hagen L., Reifová I., & Končelík J. (2011). Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum.
Chapters in monographs
- Carpentier Reifová I., Bednařík P., & Dominik Š. (2013). Between politics and soap: The articulation of ideology and melodrama in Czechoslovak television serials, 1975-89. Popular television in authoritarian Europe (pp. 91-106).
- Reifová I. (2014). Ontological Security in the Digital Age : The Case of Elderly People Using New Media. Media Practice and Everyday Agency in Europe (pp. 153-161).
- Reifová I., & Hájek M. (2021). Perspectives on Mediated Shame of Class and Poverty in European Contexts. Mediated Shame of Class and Poverty Across Europe (pp. 1-18).
- Reifová I. (2007). Zábavné zprávy. Základy mediální výchovy (pp. 149-156).
- Reifová I. (2010). Konec televizní obludy?. Ubavit se k smrti (pp. 6-16).
- Reifová I. (2006). Média a zábava. Rozumět médiím : základy mediální výchovy pro učitele (pp. 111-114).
- Carpentier Reifová I. (2012). Herbert Marshall McLuhan. Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století (pp. 511-518).
- Reifová I. (2018). "Divákem Dallasu" a příběh mediálního lidu. Divákem Dallasu (pp. 167-183).
- Reifová I. (1998). "Jak volily TV stanice?" - Zákulisí výzkumného projektu. Analýza obsahu mediálních sdělení (pp. 77-95).
- Reifová I. (2021). Social Distances through Scopic Practices: How Czech Reality Television Audiences Negotiate Social Inequalities. Mediated Shame of Class and Poverty Across Europe (pp. 201-222).
- Reifová I. (2015). Theoretical framework for the study of memory in old and new media age. Journalism, Representation and the Public Sphere (pp. 183-193).
- Carpentier Reifová I., Gillárová K., & Hladík R. (2012). The Way We Applauded: How Popular Culture Stimulates Collective Memory of the Socialist Past in Czechoslovakia - the Case of the Television Serial Vyprávěj and its Viewers. Popular Television in Eastern Europe during and since Socialism (pp. 199-221).
- Carpentier Reifová I., & Sloboda Z. (2013). Czech Ugly Katka : global homogenization and local invention. TV's Betty Goes Global : From Telenovela to International Brand (pp. 189-205).
- Reifová I., & Hladík R. (2013). Uncertain Guilt: How the Czech Television Serial Vyprávěj Stirred Up Viewers´ Memories of Socialism. Past, future and change : contemporary analysis of evolving media scapes (pp. 197-207).
- Reifová I., & Bednařík P. (2008). Obraz událostí roku 1968 v normalizačních seriálech Československé televize. Česká média a česká společnost v 60. letech (pp. 77-92).
- Reifová I., Jirák J., Jonášová K., Trampota T., & Zejdová Z. (2006). Média jako mechanismus změny. Všude a nikde : vliv elektronických médií na sociální chování (pp. 15-84).
- Reifová I. (2010). Obrácené století : "Kulturální obrat" jako postdisciplinární událost. Předmluva k českému vydání. Kulturální teorie : klasické a současné přístupy (pp. 12-21).
- Reifová I. (2008). Cult and ideology: Serial narratives in communist television. The case of the Czechoslovak serial television production of 1959-1989. Democracy, journalism and technology : new developments in an enlarged Europe (pp. 295-306).
- Reifová I., Bednařík P., & Dominik Š. (2009). Articulation of ideology and romance storyline dynamics in Czechoslovak communist television serials 1975-1989. Communicative approaches to politics and ethics in Europe (pp. 207-217).
- Reifová I. (2010). Processes of hybridisation in contemporary popular and media culture: Theoretical remarks. Media and Communication Studies Interventions and Intersections (pp. 111-120).
- Reifová I. (2023). Morální kultura reality televize a „classploatation“. Etika v dokumentárním filmu I: Moc a mocenské vztahy (pp. 58-75).
- Reifová I. (2002). Kleine Geschichte der Fernsehrie in der Tschechoslowakaei und in Tschechien. Kommerz, Kunst, Unterhaltung : die neue Popularkultur in Zentral - und Osteuropa (pp. 161-185).
- Reifová I. (2016). Not as we know it: televizní diváctví ve věku netrpělivosti. Temporalita (nových) médií (pp. 103-135).
- Reifová I. (2004). Slovník mediální komunikace. Slovník mediální komunikace
- Trampota T., Reifová I., Jirák J., Jonášová K., & Zejdová Z. (2006). Splývání veřejného a soukromého prostoru. Všude a nikde : vliv elektronických médií na sociální chování (pp. 85-154).
- Vittadini N., Siibak A., Reifová I., & Bilandzic H. (2014). Generations and Media : The Social Construction of Generational Identity and Differences. Audience Transformations : Shifting Audience Positions in Late Modernity (pp. 65-82).
Articles
- Reifová I. (2007). Synové a dcery Jakuba skláře : dominantní a rezistentní významy televizní populární fikce ve druhé polovině 80. let. Mediální studia, 2(1), 34-67.
- Reifová I. (2007). Špatně převařený DeFleur. Mediální studia, 2(1), 85-89.
- Reifová I. (2007). Kulturální studia snadno, rychle, kvalitně. Mediální studia, 2(2), 208-214.
- Reifová I. (2008). 'It has happened before, it will happen again' : the third golden age of television fiction. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 44(6), 1237-1238.
- Reifová I., & Bednařík P. (2008). Seriality and popcultural self-consciousness. Mediálni studia, 3(3), 300-309.
- Reifová I., & Bednařík P. (2008). Televizní seriál - záhada popkulturního sebevědomí. Mediální studia, 3(1), 72-80.
- Reifová I. (2008). Bond a Zeman bohužel bez odkazů. Mediální studia, 3(1), 101-106.
- Reifová I., & Pavlíčková T. (2013). Invisible Audiences: Structure and Agency in Post-Socialist Media Studies. Mediální studia, 7(2), 130-136.
- Reifová I. (2001). Nemusíte je milovat. Přítomnost, 7(2), 32-33.
- Reifová I. (2001). Labyrint světa a ráj informací. Přítomnost, 7(2), 53-56.
- Reifová I. (2001). Evropská a česká audiovizuální politika. Přítomnost, 7(4), 46-50.
- Reifová I. (2002). Předbíhat svět se nevyplácí. Přítomnost, 41.
- Reifová I. (2018). The pleasure of continuity: Re-reading post-socialist nostalgia. International Journal of Cultural Studies, 21(6), 587-602. UT-WOS link
- Reifová I. (2015). A study in the history of meaning-making: Watching socialist television serials in the former Czechoslovakia. European Journal of Communication, 30(1), 79-94. UT-WOS link
- Reifová I. (2010). Pojem populárního občanství jako teoretický rámec studia populární kultury v socialistické a post-socialistické společnosti. Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.), 55(3-4), 71-75.
- Carpentier Reifová I., & Fišerová S. (2012). Ageing on-line in risk society: Elderly people managing the new risks via new media in the context of decreasing ontological security. Cyberpsychology, 6(2), nestránkováno.
- Reifová I. (2008). Záhada kulturálního studia. Cinepur, 17(56), 24.
- Reifová I. (2005). Televizní realita - malá, ale naše. Mladá fronta Dnes, 16(121 (20. 5.)), 6.
- Reifová I. (2005). Je to div, že jsme ještě živí : uplynulo dvacet let od vydání apokalyptického bestselleru Neila Postmana Ubavit se k smrti. Mladá fronta Dnes - Kavárna, 16(213 (10. 09. 2005)), 31(1,4).
- Reifová I. (1998). Forum 2000 - lesk a bída globalizace. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 34(4), 505-506.
- Reifová I. (1998). Význam kočky v globalizovaném světě. Revue Prostor, 1998(36), 157-160.
- Reifová I. (2007). Sons and daughters of Jakob, the glasworker : dominant and resistant meanings in television popular fiction after 1985. Mediální studia, 2(4), 376-415.
- Reifová I. (2008). Review: Past for the eyes: East European representations of communism in cinema and museums after 1989. Politics and Culture, 2008(4), 1-4.
- Reifová I. (2010). Pojem popkulturního občanství jako teoretický rámec studia populární kultury v socialistické a post-socialistické společnosti. Naše společnost, 8(2), 28-35.
- Reifová I. (2009). Systém s velkým "S" a malým "s". Česká literatura, 57(4), 600-603.
- Reifová I. (2009). Rerunning and 'rewatching' socialist TV drama serials : post-socialist Czech television audiences between commodification and reclaiming the past. Critical Studies in Television, 4(2), 53-71.
- Reifová I. (2021). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 24(5), 1071-1088. UT-WOS link
- Reifová I. (2001). Britští úředníci v Ruzyni a profesionalita českého televizního zpravodajství. Mediareport, 1(8),
- Reifová I. (1998). Odsouzeni k televizi. Nová přítomnost, 1998(12), 21-22.
- Reifová I. (2002). Miloš Urban: Jsem na straně krásné lži. Přítomnost, 50 - 52.
- Reifová I. (2002). Mírná svoboda v mezích zákona sítě. Teorie vědy / Theory of Science, 24(2), 99-108.
- Reifová I., & Doležalová I. (2002). Ženský hlas, vizuální slast. Přítomnost, 56-57.
- Reifová I. (2001). KOM-POP se vrací. Přítomnost, 7(3), 48-50.
- Bednařík P., & Reifová I. (2006). Role normalizačních seriálů - historie a fikce v seriálu Synové a dcery Jakuba skláře. Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.), 51(1-4), 37-41.
- Macek J., & Reifová I. (2008). Mediální studia : když je mlčení vidět. Mediální studia, 3(1), 118-119.
- Bednařík P., & Reifová I. (2008). Normalizační televizní seriál : socialistická konstrukce reality. Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.), 53(1-4), 71-74.
Contributions in the conference proceedings
- Reifová I., & Švelch J. (2013). Shrinking the grand narratives in theorizing participation and new media. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies (pp. 261-264). UT-WOS link
- Reifová I., & Škodová M. (2004). Ironický diskurz o médiích. Rozvoj české společnosti v Evropské unii. 3. díl. Média, Teritoriální studia (pp. 174-189).
- Reifová I. (2006). Obrazy práce a bohatství v původních televizních seriálech pozdní normalizace a ranného postkomunismu. Postavení médií v české společnosti a v Evropské unii (pp. 15-23).
- Reifová I. (2002). Kryty moci a úkryty před mocí. Konsolidace vládnutí a podnikání v České republice a v Evropské unii: (příspěvky z konference konané ve dnech 31.10-2.11.2002). II, Sociologie, prognostika a správa, média (pp. 354-371).
- Bednařík P., & Reifová I. (2009). Obsahové proměny českého televizního seriálu v letech 1989-2009. Média dvacet let poté = Media twenty years after (pp. 149-158).