doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Působiště:
- Katedra mediálních studií
E-mail: jaroslav.svelch@fsv.cuni.cz , svelch@fsv.cuni.cz
Telefon: +420 222 112 167 , +420 251 080 303
Místnost: č. H111, Smetanovo nábřeží 6
ResearcherID: I-6931-2017
Scopus Author ID: 34977638700
ORCID ID: 0000-0001-9918-8346
Rok vydání
Monografie
- ŠVELCH, Jaroslav. Gaming the Iron Curtain: How Teenagers and Amateurs in Communist Czechoslovakia Claimed the Medium of Computer Games. 1st ed vyd. Cambridge, MA: MIT Press, 2018. 400 s. ISBN 978-0-262-03884-3.
- ŠVELCH, Jaroslav. Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu. 1 vyd. Praha: Akropolis, 2023. 416 s. ISBN 978-80-7470-317-1.
- ŠVELCH, Jaroslav. Player vs. Monster: The Making and Breaking of Video Game Monstrosity. 1 vyd. Cambridge, MA: The MIT Press, 2023. 240 s. ISBN 978-0-262-04775-3.
Kapitoly v monografiích
- ŠVELCH, Jaroslav. Manic Miner. In: MEIJA, Robert - BANKS, Jaime - ADAMS, Aubrie. 100 Greatest Video Game Franchises. 1st ed vyd. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2017, s. 112-113. ISBN 978-1-4422-7814-1.
- ŠVELCH, Jaroslav. Indiana Jones fights the communist police: Local appropriation of the text adventure genre in the 1980s Czechoslovakia. In: HUNTEMANN, Nina B. - ASLINGER, Ben. Gaming Globally : Production, Play, and Place. 1st ed vyd. New York: Palgrave Macmillan, 2013, s. 163-181. ISBN 978-1-137-00632-5.
- ŠVELCH, Jaroslav. Hra pro více hráčů: Herní studia a interdisciplinarita. In: SUWARA, Bogumila - HUSÁROVÁ, Zuzana. V sieti strednej európy: nielen o elektronickej literatúre. 1. vyd vyd. Bratislava: Ústav svetovej literatúry SAV, 2012, s. 125-141. ISBN 978-80-8095-076-7.
- ŠVELCH, Jaroslav. Všechny hry, po kterých toužíte: Neformální systémy distribuce počítačových her v Československu v 80. a 90. letech 20. století. In: SUWARA, Bogumila - HUSÁROVÁ, Zuzana. V sieti strednej Európy: nielen o elektronickej literatúre. 1. vyd vyd. Bratislava: Ústav svetovej literatúry SAV, 2012, s. 143-156. ISBN 978-80-8095-076-7.
- ŠVELCH, Jaroslav. Text, příběh a stroj: Digitální textualita a textové počítačové hry v Československu 80. let 20. století. In: SUWARA, Bogumila - HUSÁROVÁ, Zuzana. V sieti strednej Európy: nielen o elektronickej literatúre. 1. vyd vyd. Bratislava: Ústav svetovej literatúry SAV, 2012, s. 157-171. ISBN 978-80-8095-076-7.
- ŠVELCH, Jaroslav. Red Stars, Biorhythms, and Circuit Boards: Do-It-Yourself Aesthetics of Computing and Computer Games in Late Socialist Czechoslovakia. In: SKRODZKA, Aga - LU, Xiaoning - MARCINIAK, Kasia. The Oxford Handbook of Communist Visual Cultures. 1st ed vyd. Oxford: Oxford University Press, 2019, s. 1-22. ISBN 978-0-19-088553-3.
- ŠVELCH, Jaroslav. Monsters by the numbers: Controlling monstrosity in video games. In: LEVINA, Marina - BUI, Diem-My T.. Monster culture in the 21st century: a reader. 1st ed vyd. London: Bloomsbury Academic, 2013, s. 193-208. ISBN 978-1-4411-7839-8.
- ŠVELCH, Jaroslav. The good, the bad, and the player : the Challenges to Moral Engagement in Single-Player Avatar-Based Video Games. In: SCHRIER, Karen - GIBSON, David. Ethics and game design : a teaching values through play. 1st ed vyd. Hershey: Information Science Reference, 2010, s. 52-68. ISBN 978-1-61520-845-6.
- ŠVELCH, Jaroslav. Selling games by the kilo : using oral history to reconstruct informal economies of computer game distribution in the post-communist environment. In: SWERTZ, Christian - WAGNER, Michael. Game\Play\Society : contributions to contemporary computer game studies. 1st ed vyd. München: Kopaed, 2010, s. 265-275. ISBN 978-3-86736-240-5.
- ŠVELCH, Jaroslav. Manic Miners of the World, Unite! How the British Hit Computer Game Got a Second Life in Czechoslovakia. In: LOVEJOY, Alice - PAJALA, Mari. Remapping Cold War Media: Institutions, Infrastructures, Translations. 1st ed vyd. Bloomington: Indiana University Press, 2022, s. 117-138. ISBN 978-0-253-06219-2.
- ŠVELCH, Jaroslav - MAJKOWSKI, Tomasz Z. - BONELLO RUTTER GIAPPONE, Krista. Ludo-Comedic Consonance: An Introduction to Video Games and Comedy. In: ŠVELCH, Jaroslav - BONELLO RUTTER GIAPPONE, Krista - MAJKOWSKI, Tomasz Z.. Video Games and Comedy. 1st ed vyd. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, s. 1-31. ISBN 978-3-030-88337-9.
- ŠVELCH, Jaroslav. Smyšlené prostory, skutečné technologie: K historii projektů virtuálních světů. Umění a nová média. 1. vyd vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 97-112. ISBN 978-80-210-5639-8.
- ŠVELCH, Jaroslav. Keeping the Spectrum Alive: Platform Fandom in a Time of Transition. In: SWALWELL, Melanie - STUCKEY, Helen - NDALIANIS, Angela. Fans and Videogames: Histories, Fandom, Archives. 1st ed vyd. New York: Routledge, 2017, s. 57-74. ISBN 978-1-138-67967-2.
- ŠVELCH, Jaroslav. Bobbin Threadbare. In: BANKS, Jaime - MEJIA, Robert - ADAMS, Aubrie. 100 Greatest Video Game Characters. 1st ed vyd. Lanham: Rowman & Littlefield, 2017, s. 24-26. ISBN 978-1-4422-7812-7.
- ŠVELCH, Jaroslav. Subversion hinter dem Schutzschild des Fortschritts. Spielen und Schreiben von Computerspielen in den Computerclubs der kommunistischen Tschechoslowakei. In: BRAUER, Juliane - RÖGER, Maren - STACH, Sabine. Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2021. 1. Aufl vyd. Berlin: Metropol, 2021, s. 267-282. ISBN 978-3-86331-590-0.
- ŠVELCH, Jaroslav. Czech Republic. In: WOLF, Mark J. P.. Encyclopedia of video games : the culture, technology, and art of gaming. Volume I: A-F. 2nd ed vyd. Santa Barbara: Greenwood, 2021, s. 236-238. ISBN 978-1-4408-7864-0.
- ŠVELCH, Jaroslav. Adventures in Everyday Spaces: Hyperlocal Computer Games in 1980s-1990s Czechoslovakia. In: SWALWELL, Melanie. Game History and the Local. 1st ed vyd. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, s. 17-35. ISBN 978-3-030-66421-3.
- ŠVELCH, Jaroslav. Europe (Central and Eastern). In: WOLF, Mark J. P.. Encyclopedia of video games : the culture, technology, and art of gaming. 2nd ed vyd. Santa Barbara: ABC-CLIO, 2021, s. 307-310. ISBN 978-1-4408-7019-4.
- ŠVELCH, Jaroslav. Power to the Clones : Hardware and Software Bricolage on the Periphery. In: ABBATE, Janet - DICK, Stephanie. Abstractions and Embodiments : New Histories of Computing and Society. 1st ed vyd. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2022, s. 208-227. ISBN 978-1-4214-4437-6.
- ŠVELCH, Jaroslav. Adopting an Orphaned Platform: The Second Life of the Sharp MZ-800 in Czechoslovakia. In: NAVARRO-REMESAL, Víctor - PÉREZ-LATORRE, Óliver. Perspectives on the European videogame. 1st ed vyd. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2022, s. 91-110. ISBN 978-94-6372-622-1.
- ŠVELCH, Jaroslav. Promises of the Periphery: Producing Games in the Communist and Transformation-Era Czechoslovakia. In: SOTAMAA, Olli - ŠVELCH, Jan. Game Production Studies. 1st ed vyd. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2021, s. 237-255. ISBN 978-94-6372-543-9.
Články
- ŠVELCH, Jaroslav. Say it with a Computer Game: Hobby Computer Culture and the Non-entertainment Uses of Homebrew Games in the 1980s Czechoslovakia. Game Studies [online]. 2013, 13(2), nestránkováno. ISSN 1604-7982.
- ŠVELCH, Jaroslav. Co nám říká hra: Teoretické a metodologické přístupy k počítačové hře jako expresivnímu médiu. Iluminace. 2012, 24(2), 33-48. ISSN 0862-397X.
- ŠVELCH, Jaroslav. Should the Monster Play Fair?: Reception of Artificial Intelligence in Alien: Isolation. Game Studies [online]. 2020, 20(2), nestránkováno. ISSN 1604-7982.
- ŠVELCH, Jaroslav. Manifesty nezávislých herních vývojářů. Iluminace. 2012, 24(2), 107-116. ISSN 0862-397X.
- ŠVELCH, Jaroslav. This Game Has a Message: Subversive Gaming in 1980s Czechoslovakia. Obieg. 2019, Neuveden(12), nestránkováno. ISSN 1732-9795.
- ŠVELCH, Jaroslav. Always Already Monsters: BioShock's (2007) 'Splicers' as Computational Others. Nordlit. 2019, Neuveden(42), 257-278. ISSN 1503-2086.
- ŠVELCH, Jaroslav. Počítačové hry jako nová média. Mediální studia. 2008, 3(1), 8-35. ISSN 1801-9978.
- ŠVELCH, Jaroslav. Comedy of Contingency: Making Physical Humor in Video Game Spaces. International Journal of Communication. 2014, 8(September), 2530-2552. ISSN 1932-8036. UT-WOS link
- ŠVELCH, Jaroslav. The pleasurable lightness of being: Interface, mediation and meta-narrative in Lucasfilm's Loom. Eludamos. Journal for Computer Game Culture. 2009, 3(1), 95-102. ISSN 1866-6124.
- ŠVELCH, Jaroslav. Film vs. videohry. Labyrint Revue. 2008, 2008(23-24), 207-209. ISSN 1210-6887.
- ŠVELCH, Jaroslav. Novináři, kteří nepíšou: reprezentace žurnalistiky v počítačových hrách. Komunikace, média, společnost. 2011, 1(1), 8-18. ISSN 1804-4190.
- ŠVELCH, Jaroslav. Excuse my poor English: language management in English-language online discussion forums. International Journal of the Sociology of Language. 2015, Neuveden(232), 143-175. ISSN 0165-2516.
- ŠVELCH, Jaroslav - VOCHOCOVÁ, Lenka. Sociální média jako nová výzva pro výzkum politické participace. Sociologický časopis / Czech Sociological Review. 2015, 51(1), 65-87. ISSN 0038-0288. UT-WOS link
- ŠVELCH, Jaroslav - ŠTĚTKA, Václav. The coup that flopped: Facebook as a platform for emotional protest. First Monday. 2016, 21(1), nestránkováno. ISSN 1396-0466.
- ŠVELCH, Jaroslav - SHERMAN, Tamah. "I see your garbage": Participatory practices and literacy privilege on "Grammar Nazi" Facebook pages in different sociolinguistic contexts. New Media and Society. 2018, 20(7), 2391-2410. ISSN 1461-4448. UT-WOS link
- ŠVELCH, Jaroslav. Atari Design: Impressions on Coin-Operated Video Game Machines. Technology and Culture. 2021, 62(3), 930-931. ISSN 0040-165X. UT-WOS link
- ŠVELCH, Jaroslav. Benjamin Nicoll: Minor Platforms in Videogame History. ICON. Journal of the International Committee for the History of Technology. 2020, 25(2), 186-188. ISSN 1361-8113.
- ŠVELCH, Jaroslav - KOUBA, Martin. Indiana Jones Revisits Wenceslas Square : Converting 1980s Czechoslovak Activist Games for Exhibition and Education. ROMchip [online]. 2020, 2(2), nestránkováno. ISSN 2573-9794.
- SHERMAN, Tamah - ŠVELCH, Jaroslav. "Grammar Nazis never sleep": Facebook humor and the management of standard written language. Language Policy. 2015, 14(4), 315-334. ISSN 1568-4555. UT-WOS link
- ŠISLER, Vít - ŠVELCH, Jaroslav - ŠLERKA, Josef. Video Games and the Asymmetry of Global Cultural Flows: The Game Industry and Game Culture in Iran and the Czech Republic. International Journal of Communication. 2017, 11(October), 3857-3879. ISSN 1932-8036. UT-WOS link
- ŠVELCH, Jan - ŠVELCH, Jaroslav. "Definitive playthrough": Behind-the-scenes narratives in let's plays and streaming content by video game voice actors. New Media and Society. 2022, 24(5), 1097-1115. ISSN 1461-4448. UT-WOS link
- WASIAK, Patryk - ŠVELCH, Jaroslav. Designing Educational and Home Computers in State Socialism: The Polish and Czechoslovak Experience. Journal of Design History. 2023, 36(4), 377-393. ISSN 0952-4649. UT-WOS link
- ŠVELCH, Jan - ŠVELCH, Jaroslav. Recasting Life Is Strange: Video Game Voice Acting during the 2016-2017 SAG-AFTRA Strike. Television and New Media. 2022, 23(1), 44-60. ISSN 1527-4764. UT-WOS link
- FOUSEK KROBOVÁ, Tereza - JANIK, Justyna - ŠVELCH, Jaroslav. Summoning Ghosts of Post-Soviet Spaces: A Comparative Study of the Horror Games Someday You'll Return and the Medium. Studies in Eastern European Cinema. 2023, 14(1), 39-52. ISSN 2040-350X. UT-WOS link
- KROBOVÁ, Tereza - MORAVEC, Ondřej - ŠVELCH, Jaroslav. Dressing Commander Shepard in pink: Queer playing in a heteronormative game culture. Cyberpsychology. 2015, 9(3), nestránkováno. ISSN 1802-7962. UT-WOS link
Příspěvky v konferenčních sbornících
- ŠVELCH, Jaroslav. The delicate art of criticizing a saviour: 'Silent gratitude' and the limits of participation in the evaluation of fan translation. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 1st ed vyd. London: Sage Publications, 2013, s. 303-310. ISBN 0-000-00000-0. UT-WOS link
- ŠVELCH, Jaroslav. What you can't see is what you don't get: paradigms of game world visualization. In: KAPRALOS, Bill. Proceedings of the 2008 Conference on Future Play : Research, Play, Share (Toronto, Ontario, Canada, November 03 - 05, 2008) 1st ed vyd. New York: ACM, 2008, s. 212-215. ISBN 978-1-60558-218-4.
- ŠVELCH, Jaroslav. The context of innovation in metaphorical game design : the case of Deus Ex Machina. In: MITGUTSCH, Konstantin - KLIMMT, Christoph - ROSENSTINGL, Herbert. Exploring the edges of gaming : proceedings of the Vienna Games conference 2008-2009 Future and Reality of Gaming 1st ed vyd. Wien: Braumüller, 2010, s. 303-313. ISBN 978-3-7003-1758-6.
- REIFOVÁ, Irena - ŠVELCH, Jaroslav. Shrinking the grand narratives in theorizing participation and new media. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 1st ed vyd. London: Sage Publications, 2013, s. 261-264. ISBN 0-000-00000-0. UT-WOS link
- BÁRTEK, Tomáš - MIŠKOV, Jan - ŠVELCH, Jaroslav - ZÁHORA, Zdeněk. Introduction. In: BÁRTEK, Tomáš - MIŠKOV, Jan - ŠVELCH, Jaroslav. New Perspectives in Game Studies: Proceedings of the Central and European Game Studies Conference Brno 2014 1st ed vyd. Brno: Masaryk University, 2015, s. 5-8. ISBN 978-80-210-8045-4. UT-WOS link
Game studies, historie počítačových her, jazykový management v online prostředí, online komunity