Zveme Vás na konferenci Labor and Play in Platform Society

Zveme Vás na konferenci Labor and Play in Platform Society

Zveme Vás na ICA post conference s názvem Labor and Play in Platform Society, která se uskuteční 18. června na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Akce proběhne v anglickém jazyce. Registrace je zdarma a můžete se registrovat prostřednictvím tohoto odkazu.

Výzkum tzv. „kultury tvůrců“ (Cunningham & Craig, 2021) a digitální práce na platformách jako YouTube, Twitch a TikTok ukazuje, jak infrastruktura a správa platforem ovlivňují práci tvůrců a tvůrkyň obsahu (Bishop, 2018; Gregersen & Ørmen, 2021; Kumar, 2019). Například zatímco YouTube klade důraz na počet sledujících a TikTok na samotný obsah, reklamy a odběry (subbing) určují, jak tvůrci a tvůrkyně pracují a vysílají. To podtrhuje ideologický charakter těchto platforem, které posouvají vykořisťování pracujících ještě dále.

Na streamovacích službách jako Twitch a YouTube se schopnost tvůrců a tvůrkyň budovat publikum označuje jako zapojení diváků. Tyto strategie tvůrců a tvůrkyň sahají od aktivního podněcování emočního zapojení pomocí humoru, přizpůsobování se přáním diváctva až po rychlé reakce ze strany tvůrců a tvůrkyň. Mediální vědci a vědkyně to označují jako „aspirational“ (Duffy, 2022), „hope“ (Kuehn & Corrigan, 2013) nebo vztahovou práci (Baym, 2018), která může být jak fyzicky, tak emocionálně vyčerpávající.

Pro herní vědce a vědkyně jde také o platformní konvergenci práce a hry, neboť v úsilí o interaktivitu s publikem se tvůrci a tvůrkyně čím dál tím více zapojují do gamifikace (Deterding et al., 2011), jako je stanovení cílů pro donates v kompetici s ostatními streamery a streamerkami (Johnson & Woodcock, 2019). Tyto strategie lze vnímat jako pokus o monetizaci nebo jako „gamifikaci zdola“, kdy si lidé „gamifikují“ vlastní životy k dosažení úspěchu. Jednou z nejpalčivějších otázek však zůstává: jak tato konfigurace hry a práce tvoří produktivní práci? Jaký existující slovník – jako je gig-work, freelancing, entrepreneur*ka nebo platformová práce – adekvátně popisuje digitální pracovníky a pracovnice na pomezí hry a práce?

Hlavní přednášející:

  • Daniel Joseph (Manchester Metropolitan University)

Organizátorský tým:

  • Daniel Nielsen, Univerzita Karlova, Praha
  • Alessandro Gandini, Milan University
  • Anne Mette Thorhauge, Copenhagen University