Volby studentského ombudsmana a programy kandidátů

ombudsman

Volby studentského ombudsmana a programy kandidátů

Do voleb studentského ombudsmana na IKSŽ se přihlásilo šest kandidátů – nejvíce ze všech institutů na FSV UK. Volby proběhnou ve středu 13. října a ve čtvrtek 14. října pomocí online volební aplikace. Volební vouchery obdrželi všichni oprávnění voliči na své školní e-mailové adresy. Pokud byste měli k volbám jakýkoliv dotaz nebo technický problém s aplikací, ozvěte se na volby.as@fsv.cuni.cz. Níže najdete přehled jednotlivých kandidátů na IKSŽ.

Marcel Faltys (NP_ZNPZ, 1. ročník)

Marcel Faltys
Marek Máčala (BP_KSZN, 3. ročník)

Ahoj, jsem Marek Máčala a hodně z vás mě už zná. Na ombudsmana kandiduji hlavně proto, že lidem kolem sebe rád pomáhám, nezaleknu se problému a rád je řeším. Ve své funkci nechci měnit nezměnitelné nebo zasahovat do práce učitelů či vedení školy. Chci tu být hlavně pro vás, mé spolužáky. Chci, abyste věděli, že ať už budete mít jakýkoliv problém, rád vám ho pomůžu vyřešit, zprostředkovat komunikaci nebo vás minimálně nasměrovat tam, kde vám určitě pomohou.

Pojďme si to udělat hezký! 13. a 14. října vol Marka Máčalu!

Marek Máčala

 

Karolína Machatová (MSP, 2. ročník)

Ahoj,

zítra (tedy v pondělí 11. října) se o nás všech kandidátech dozvíte více z našich videí. Jejich délka z nich ale spíše než zdroj informací udělala zkoušku, kolik slov zvládneme říct na jeden nádech, a ráda bych se vám proto v následujících řádcích představila víc.

Jsem jedním z kandidátek a kandidátů na vašeho ombudsmana. Jmenuji se Karolína Machatová, studuji druhý ročník magistra Mediálních studií, rozhodně to ale neznamená, že se můj čas chýlí k červnovému odchodu. Příjemné a téměř rodinné prostředí fakulty mě zviklalo a přesvědčilo k prodloužení studia. V současné době se navíc věnuji pouze studiu, pro výkon funkce ombudsmana bych tedy měla více než dostatek času.

Na Fakultě sociálních věd se nyní pohybuji druhým rokem. Bakalářský titul mám z oboru politologie v Hradci Králové - vím tedy, jaké to je, změnit školu, celé prostředí, kolektiv, obor, a celou tuto razantní změnu ještě prožívat v době pandemie. I za ten pouhý rok jsem si stačila všimnout některých negativních elementů, které příjemné studium na této fakultě trochu ruší. V loňském roce jsem nedostala zrovna velkou příležitost zorientovat se v budově, a její dvě schodiště pro mě byla v prvních dnech skutečným oříškem. Jako o něco větší a závažnější překážky se však ukázaly být nechvalně známý SIS, leckdy složitá komunikace s vyučujícími, v letošním roce navíc doplněné o pro nás studenty chaotické a nepřehledné změny v akreditacích. Jako nováček jsem měla štěstí na lidský prvek ve svém okolí, který mi orientaci a adaptaci na nové prostředí nesmírně ulehčil, a já se tak mohla primárně soustředit na plnění svých studijních povinností. Coby ombudsmanka bych se ráda zaměřila na totéž – pomáhat studentům, novým, stávajícím i matadorům, v orientaci při vzniklých překážkách. Ruku v ruce s tím vším jde jedno velké, aktuální a nesmírně důležité téma. Psychické zdraví studentů.

Studium na vysoké škole je náročné samo o sobě, tím spíše, pokud se člověk musí vypořádávat s osobními problémy a dopady pandemie. Existuje velká spousta průzkumů, které uvádí zvyšující se počty lidí s psychickými problémy, a rostoucí počet studentů, kteří v době pandemie ztratili motivaci studovat, věnovat se svým koníčkům, a tak dále. I v tomto případě vím, jaké to je. Nyní budu chvíli promlouvat k vám, kteří nějakou formou psychického onemocnění či potíží trpíte. Vím, jaké to je, muset se během běžných činností, před spaním či během učení navrch potýkat s bušením srdce, pocitem, že umírám, se záplavou ledového potu, staženým hrdlem a takovým tokem myšlenek, že by i v Cernu záviděli. Úzkostné stavy a panické ataky jsou mi velmi blízkým tématem, a vím, jak moc mi pomáhá vědomí, že o tom mé okolí ví a že se mi snaží pomoct a ulehčit v momentě, kdy já bojuju sama se sebou. Jako ombudsmanka všem lidem našeho institutu proto nabízím velkou dávku empatie (uh, kolikáté klišé?), porozumění a snahu pomoci zde zprostředkovat či vytvořit takové prostředí, aby psychické zdraví žádného studenta nemuselo padnout na úkor studijních výsledků, a aby se nikdo nemusel bát či stydět o svých problémech hovořit.

FSV nyní nabízí možnost pěti (fakultou hrazených) sezení u psycholožky, Mgr. Šnoblové, studentům prezenční formy studia. Myslím, že by nebylo od věci rozšířit tuto možnost i pro studenty kombinované formy studia (nejlépe i pro zaměstnance institutu). Zároveň bych ráda projednala zavedení (a posléze zavedla) semináře psychohygieny a prevence před úzkostí a jinou duševní nepohodou, a posílila orgán, který by na žádost daného studenta diskrétně informoval o jeho potížích příslušné pedagogy za účelem individuální domluvy plnění studijních povinností.

A jelikož jsem zastáncem staré dobré pravdy, že víc hlav víc ví, jsem, v případě jejich zájmu a souhlasu, otevřena spolupráci a konzultacím s ostatními kandidáty. Koneckonců, příjemnější studium a prostředí na fakultě je cílem nás všech a všichni máme spoustu nápadů (a rozmanitých možností), jak toho dosáhnout, a byla by škoda to opomenout.

Karolína Machatová

 

Michaela Nováčková (BP_KSMS, 2. ročník)

Ahoj, jmenuji se Míša Nováčková a studuji druhým rokem Mediální studia (Bc.).

Funkce ombudsmanky je úplnou novinkou, proto hodně záleží na prvním zvoleném kandidátovi a na jeho osobním vymezení kompetencí. Podle mě se meze nekladou a já bych především chtěla naslouchat a reagovat na podněty samotných studentů a studentek.

Mám v hlavě dva okruhy témat - duševní zdraví a kvalita výuky.

V tomto příspěvku bych se ráda věnovala kvalitě výuky a všem technickým problémům s ní spojených:

  1. SIS, bludiště a strašák všech zápisů - ráda bych vytvořila soubor několika rad a pouček, jak se v něm vyznat - především pro prváky, kdy z vlastní zkušenosti vím, jak moc ztracená jsem byla
  2. komunikace s vyučujícími – e-mailová komunikace s vyučujícími často vázne, což může být dost stresující a ráda bych vám pomohla dostat odpověď
  3. zkvalitnění samotné výuky – některé předměty se obsahově dost kryjí, ráda bych se pokusila o sjednocení výuky tak, aby dávala smysl. V tomto bodě budu samozřejmě otevřena jakýmkoliv nápadům, podnětům, výtkám, diskuzi a spolupráci s AS FSV UK

Pokud budu zvolena do funkce, budu se vždy snažit najít nějaké řešení a v případě většího množství podnětů na stejné téma – hledat kolektivní a systémové řešení.

Michaela Nováčková

Richard Sůsa (NP_ZNPZ, 1. ročník)

Richard Sůsa

 

Šárka Vlasáková (BP_KSZN, 3. ročník)

Ahoj. Já jsem Šárka Vlasáková, i když mě někteří možná znáte jako Šárku Špagetkovou. Dlouhý a trapný příběh. Studuju žurnalistiku a psychologii na FF UK, oboje ve třetím ročníku. Lidé kolem pro mě vždycky hodně znamenali, proto jsem se rozhodla zvolit si dva obory, které se jim snaží pomáhat. Ačkoliv každý úplně jinými cestami. A to je to, co chci jako ombudsman dělat. Hledat různé cesty, jak vám, studentům, pomoct, ulehčit i vylepšit studium na Hollaru. Chci vás poslouchat, a nejen slyšet. A chci jednat tak, abyste se na IKSŽ cítili bezpečně a spokojeně. JSEM JEDNO VELKÝ UCHO.

Šárka Vlasáková